View unanswered posts | View active topics It is currently Sun 22.10.2017, 21:05



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Shun (Final Showdown) 
Author Message
User avatar

Joined: Fri 05.03.2004, 17:24
Posts: 628
Location: Joensuu,Drunken Monkey Kingdom
Shun on hauska hahmo ja vaatii oman ketjun. :)

Luonnehdinta:

- noin ysikymppinen vanha juoppo kiinalainen yrttitohtori, jolla on pelin ainoa 'supermittari'. Juomia saa lisää, niitä voi kuluttaa muutamiin liikkeisiin ja kaikilla hahmoilla on omat liikkeet ja kombot jotka vievät juomia pois (sober attacks). Nauttimalla sakea Shun saa vähitellen lisää voimaa ja uusia liikkeitä avautuu vähitellen. Ilman drinksuja Shun on aika onneton tapaus: ei kunnon heittoja, heikot kombot, vähän lämää ja ei turvallista 17f midi-launcheria.

- keittoa nauttimalla tilanne muuttuu: esim. 6 DP antaa 16F launcherin ja paremman 6-suunnan heiton, 8DP parantaa em. launcheria, 10 DP lisää paremman 4-suunnan heiton ja niin edelleen. Dokata voi aina 40 DP asti, mutta 10+ DP avaa hyviä liikkeitä joiden käyttö kuluttaa DP-mittaria.
Niin ja hahmon tarkoitus ei ole juoda viinaa, vaan piestä vastustaja. Piestä siis vastustaja, kännissä.

- drinksut näkyy hahmon vieressä pullo X 1, (DP = drink points). Tarkempaa analyysia dokausmekaniikasta enkuksi:
http://virtuafighter.com/threads/drinki ... emy.17435/ )


Legendat:

- suunnat NumPadin mukaan,
- esim. 7 siis vasen yläviisto
- esim. 12f tarkoittaa montako exe-framea eli kuinka nopea liike on. Eli 12f on 12 framea ennen osumaa. Yhtä aikaa osuessa enemmän lämää tekevä voittaa, muuten kumpikin osuu. Käytä nopeampia liikkeitä niin osut!
- miinusframet on esim. -15f. Peli mahdollistaa rankaisuja -10f lähtien ja nopeimmat liikkeet ovat juuri 10f (mm. useimmat heitot, Vanessan 3P (DS stanssi).

- Dojo -> free training on paras paikka treenaamiseen. Pistä päälle kohdassa Display Settings -> Detailed stats, jolloin näytössä näkyy aina hyökkäyksen Exe/Hit/Advantage, niillä pääsee pitkälle.
- Start -> CPU settings -> Reactions auttaa kokeilemaan miten framet toimii. Valitse vaikkapa Guard and Counterattack 1, jolloin vastustaja blokkaa ja tekee heti 11-12f peruslyönnin [P]. Kokeile tehdä oma [P], sitten heti [G] ja perään P: koska [P] on blokissa +2f, uusi lyönti perään voittaa aina vastustajan 12f lyönnin. Yksinkertaista.

Liikeanalyysia liikelistasta: http://virtuafighter.com/commands/list? ... chara=shun

[P]

- 12f high lyönti, +2 blokkiin. Avaa optioita jopa blokattuna ja väistettynäkin antaa etua. Ihan must liike Shunilla.

- Shunilla ei tosin ole 14midiä jolla painostaa blokatun [P]:n jälkeen 12f [P] :n (ja 12f 2 [P] :n) omaavia hahmoja (Kage, Pai, Lion omaa 11f [P] :n), mutta käytännössä 15f nopea 3 [P] ajaa usein saman asian (häviten silti 2 [P] :lle). Ks. 3P-osiosta lisää.

- Jos iskee tarve nimenomaan 14f midille, 1 [P] ajaa asian ja menee jopa 10f lyöntien ali.
Normal Hitillä +5 ja CH +8, eli perussetti osuman jälkeen on joko heittää tai tehdä vaikkapa 16f launcheri 236 [P] (6+ DP). Counter hitillä 33~G eli CD fuzzy ei enää onnistu vaan pitää valita.

[P] [P]

- high, framet blokissa -4, NH -1 ja CH 4. Voi jatkaa 4P joka osuu selän puolelle mutta high. Ekan [P] :n jälkeen 2P keskeyttää mikä on hyvä muistaa. [P] [P] CH antaa ilmaisen 4 [P] :n (32 d) tai [P] :n (ks. alla) (30 d). Jos 6 DP, onnistuu [P] [P] [K] [K] (high high low high), erinomainen stringi.

[P] [P] [P]

- vipo lyönti special mid, eli ei tee vahinkoa kyykkääjään. Framet -9, -6, 0, ainoa pointti lyönnissä viivytys ja/tai setuppaus [K] :lle. Ks. alla.

[P] [P] [P] [K]

- midi, osuu selkäpuolelle, 16 blokissa, knockdown osumalla. Potku osuu ym. lyönnin blokkauksen jälkeen, eli vastustajan pitää joko väistää Shun eteen tai blokata. Mutta -16f antaa vastukselle ilmaisen lounaan.

[P] [P] [P] [K] [bk] (cancels action, enters Soukokukyu, and automatically drinks (DP +2) unless you do a move)

- menee potkun sijaan Soukokukyu (SOU) stanssiin. Pieni hyppy väistää matalia hyökkäyksiä, kuten 2 [P], mutta antaa ilmaisen launchin (yikes!).

[P] [P] [bk] [P] ([P][+][K][+][G] to Kasen Gyou'in (DP +1)

- high high high (osuu selkään), framet -2, 2, 6. Käytetään lähinnä komboissa 1 DP ryypyn tuovan Kasen Gyou'in (KG) vuoksi. Tekee 2d enemmän lämää kuin [P] [P] [P] .

[P] [P] [bk] [P] [P] (4 DP, cancels action, enters Soukokukyu Back Turned, and automatically drinks (DP +2) unless you do a move)

- mid, CH:lla launch. Vaatii 4 DP, mutta [bk] [P] blokissa takaa keskeyttäjiin launchin, jonka kombot riippuvat rajusti onko stanssi Open vai Closed (hahmojen jalat limittäin vai ei) ja siitä hyökkääkö vastustaja kyykystä vai pystystä.

- sarjaa käytetään paljon komboissa, hyvä carry. Jos vastustaja odottaa midiä, voi mennä SOU-stanssiin josta arvauspelejä voi jatkaa.


Perse puutuu. Jatketaan piakkoin.

_________________
""Min längtan ej nån diamant (Bara en liten kristall) Ett sandkorn i öknen, en droppe i havet Men med högmod, kommer jag"


Mon 17.11.2014, 04:56
Profile
User avatar

Joined: Fri 05.03.2004, 17:24
Posts: 628
Location: Joensuu,Drunken Monkey Kingdom
Comebackia! :china:
Liikeanalyysia [D] .
Teen isomman jutun VFDC-sivustolle englanniksi jahka ehdin, joten tämä on sellaista hahmottelua. KÄyn kaikki liikkeet läpi, Top 10-15 liikkeet suhteellisen in depth.
Muutaman vuoden tahkoamisella liikkeistä on ávautunut kaikkea jännää, jota on syytä käydä läpi.
Eihän sitä koskaan tiedä milloin skene herää taas kukkaan. :thumbsup:

Legendat:
- suunnat numpadin mukaan (2 alas 6 oikea 4 vasen 8 ylös + välisuunnat)
- napit G, P, K kuten pelissä G+P painetaan yhtäaikaa, väli = eri liikkeitä peräkkäin, stringit putkeen. Esim: string PPKK, mutta P+K oma liike, mutta 236P 46PPP <- kombo.

Treenaus onnistuu näin:
Dojo -> Start -> Display Settings -> Information Display -> Detailed Stats.
Siellä näkee kätevästi Exen (liikkeen nopeus ennen osumaa), Hit (damage osuessa NH tai CH) ja Advantagen (kuinka monta framea nopeammin voit jatkaa).
Star -> CPU Settings -> Reaction mahdollistaa vastuksen reaktion säätämisen kontaktiin. Suosittelen erityisesti Normal / Counter Hit / Normal or Counter Hit sekä Guard and Counterattack -tiloja, koska ne konkretisoivat peruspeliin (P / 2P / elbow / throw) tutustumista hienosti.

Oletan että perusasiat on hanskassa, mutta vältän indokiinaa kun pystyn. Virtua Fighterissa framejen tajuaminen lienee tärkeämpää kuin useimmissa mättöpeleissä ja niillä pääsee jo pitkälle. Hämäryyksiä tulee toki vastaan vastaan, esimerkiksi osa liikkeistä omaa high/low crush -ominaisuuksia tietyissä tapauksissa, jotka toivottavasti selvenee alla tapaus kerrallaan. Final Showdownissa framet myös vaihtelevat joskus etäisyyden mukaan (esim Shunin P), mikä on syytä ottaa huomioon. Lähes aina Dojon framet kuitenkin kertovat olennaisen.

Täällä näkyy erinomainen yleisesitys Virtua Fighterin perusmekaniikoista englanniksi:
http://virtuafighter.com/wiki/index/

Shunin liikkeet:
http://virtuafighter.com/commands/list? ... chara=shun

Liikkeistä alla vain nopeus Framet osuman mukaan, lämän voi tarkistaa [up] linkistä.


TOP 15 Liikkeet alla (omat veikkaukset):


Liike: (hyökkäystaso / EXE / Blokissa / Normal Hit / Counter Hit)

P (High 12f / +2 / +5 / +8)

- perusjabi. Käytetään ahdisteluun, setuppaamiseen (NH/CH:lla käytännössä heitto/mid launcher kuten 236P, 8K+G ja 214P+K), punishina (PK), useimmissa komboissa ekana liikkeenä muodossa P (G). Tärkeimpiä liikkeitä koska nopea ja plussaa kaikilla osumilla, myös blokissa. Käytännössä tehdään usein P (G) eli suojaus heti lyönnin jälkeen, mikä nollaa bufferin (ettei tule vahinkostringejä).

- blokissa +2 mikä yleensä takaa mid/heitto-option. Shunilla nopeimmat midit tosin ovat 15f(ramea), mutta takaa silti useimpia hahmoja vastaan suojan vastuksen P:t vastaan (tästä lisää 3P-liikkeen kohdalla). High, eli ihan aina häviää kyyryhyökkäyksille ja 2P:lle. NH antaa +5 mikä takaa että 17f ja hitaammat midit hakkaa 12f P / 2P. Käytännössä 16f mid launcher 236P siis pysäyttää myös muutamalle hahmolle siunaantuneet 11f lyönnit.

- aivan maksimirangella antaa +3, konsistenssi vaihtelee hahmoittain. Takaa käytännössä 3P/6P-liikkeille CH:n 2P:tä vastaan. Myös 15f 1P+K launcher-optio high hyökkäyksiä vastaan +3 tilanteessa.

- seinää vasten blockhit P +2/+3, 3P tuottaa wall staggerin josta mahdollista jatkaa kombolla (esim. 3K, 66K).

- CH:lla (+8) optiona myös 66K launcher tai heitto.


2P (Special Low / 12f / -5 / +4 / +7)

- tärkeimpiä liikkeitä, nopea, paniikkinappi, keskeyttää vastuksen stringejä, käytetään komboissa. Voi blokata sekä kyykystä että pystystä.

- osumalla eli +4 NH:lla 16f mid launcher 236P on hyvä optio, mikä lisää rajusti liikkeen hyötyä 12f P:n hahmoja vastaan
(yleensä hahmoilla +4 ei riitä mid launcheriin). Menee kyykkyyn joten alittaa high:n kuten P:n.

- blokissa -5 eli spämmäys johtaa tavallisesti launcherin syömiseen.
Hahmoilla myös paljon low crush-liikkeitä, joista voi kombottaa. Low palautuminen -5 eli 33(G) välttää sekä 14f elbow:n että heiton.


3P (Special Mid / 15f / -5 / -2 / +6)

- nopein mid ja siten olennaisimpia liikkeitä. Käytetään usein P (G):n kanssa.

- CH-hitillä +6: pakkovalinta launcherin ja heiton välillä. Optiona myös 17f mid launcher 214P+K.

- vaikka 15f, liike pysäyttää animaation vuoksi 12f P:n +2-tilanteessa (pl Blaze).
Myös 11f P:n Eileen syö 3P:n +2 tilanteessa. Kage, Lion ja Pai 11f P:llä immuuneja.
Jos P on +3 blokkiin max rangella, lyö myös 11f P:n

- seinä vastuksen selkää vasten [up] tilanteessa 3P antaa wall staggerin (kuvaus P:n selostuksessa), josta voi jatkaa kombolla mm. 3K, 66K.


1KK (Low, High / 17f / -21 / -17 / -13)

- Shunin tärkein low, high potku osuu aina jos low osuu NH/CH, mistä seuraa knockdown ja okizeme/ylösnousutilanne tai ryyppytilaisuus (P+K+G / 6P+K+G). Väistettävä selkäpuolelle, eli toisin kuin mikään lähes muu Shunin half circ (poislukien stanssit ja 9P+K).

- 1K (G) tai 1KK (G) kaataa Shunin maahan, (-1DP), mistä 1K rankaistavissa vain maahan osuvilla liikkeillä.
Nopeasta 1KK (G):n evadesta (back) mahdollista nopea mid -> side hit ja jopa launcher (Shunilla esim. 66K), mutta väistö vaatii lyhyen neutraalin tikun ettei high K osu.
Taatuin rankaisu yleensä 3P/K down attack (DA) tai 8P/K pounce (~12-22 dmg), Shun voi tehdä 1KK (21 dmg).

- high osuma seinän lähellä wall splat -> varma kombo.

_________________
""Min längtan ej nån diamant (Bara en liten kristall) Ett sandkorn i öknen, en droppe i havet Men med högmod, kommer jag"


Wed 24.06.2015, 23:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software.